Akumulator trakcyjny czyli duża dawka energii...
Autorem artykułu jest Jarosław Stefaniak
Większość z nas słysząc słowo akumulator w 95% kojarzy to słowo z samochodem i jego baterią. Na dalsze miejsca schodzą akumulatorki konsumenckie – telefony, zabawki narzędzia. Zapominamy o jeszcze jednej grupie akumulatorów, od których często zależy krajowy PKB, a nawet zdrowie.
Tę ostatnią i strategiczną grupę akumulatorów stanowią akumulatory – baterie trakcyjne. Wykorzystywane są w szeregu urządzeniach. Od prostego sprzętu transportu wewnętrznego w fabrykach, poprzez urządzenia do przenoszenia i podnoszenia ciężarów (np. wózki widłowe), kończąc na skomplikowanych systemach podtrzymania napięcia np. w szpitalach, elektrowniach wiatrowych.
Podział akumulatorów trakcyjnych
Akumulatory trakcyjne w zależności od przeznaczenia mają zróżnicowaną konstrukcję i parametry. Generalnie mamy dwie grupy akumulatorów:
- z elektrolitem ciekłym,
- elektrolitem uwięzionym w żelu.
Bez względu na rodzaj akumulatora należy pamiętać, że akumulatory trakcyjne wymagają szczególnej uwagi. Biorąc pod uwagę cenę, wymiary zewnętrzne, napięcia i pojemności a co za tym idzie prądy, jakie one generują należy pamiętać, że akumulator nie wybaczy swoim użytkownikom złego traktowania.
Aby przybliżyć szczególne zagadnienia związane z akumulatorami w artykule skupimy się na akumulatorach kwasowo-ołowiowych stosowanych w wózkach widłowych i transportowych.
Główne problemy w użytkowaniu akumulatorów trakcyjnych
Na żywotność i jakość pracy akumulatora wpływa szereg czynników, a akumulator to najczęściej najsłabszy element całego parku maszynowego.
Woda...
Aby przedłużyć żywotność akumulatorów trakcyjnych w pierwszej kolejności należy zapamiętać, że akumulatory kwasowo-ołowiowe są obsługowe. Może zbyt trywialne stwierdzenie, ale praktyka serwisanta akumulatorów pokazuje, ze 90% problemów z akumulatorami generuje zła obsługa (najczęściej operatorów wózków widłowych).
Pierwszym, zatem powodem awarii czy spadku sprawności jest nie uzupełnianie poziomu elektrolitu wodą destylowaną. Czynność ta powinna być powtarzana, co najmniej raz w tygodniu, a najlepiej, co 2 dni, jeśli wózek widłowy jest używany 16 godzin na dobę.
Serwisując akumulator w jednej z firm spotkałem się z baterią 48V, w której wszystkie 24 cele były suche. Brakowało obsługi codziennej, bateria była ładowana bez odpowiedniego poziomu elektrolitu. Proces ten trwał już pewnie dłuższy czas. Takie zaniedbanie spowodowało deformację płyt ołowianych w samym akumulatorze. W ten sposób brak codziennej obsługi doprowadził do znacznego spadku pojemności i sprawności akumulatora. Inny efekt to przegrzanie cel (ładowanie na „sucho”), zwarcie elektryczne w dwóch celach oraz opad masy czynnej.
Ładowanie....
Akumulatory trakcyjne używane w sprzęcie magazynowym przeznaczone są do pracy w pełnych cyklach, czyli pełne naładowanie i pełne rozładowanie. Producenci dając gwarancję na akumulator trakcyjny obliczają jego pełną żywotność na 1500 cykli. W zależności od trybu pracy jest to okres od 3-5 lat.
Należy pamiętać, że pojemność znamionowa podawana jest przy temperaturze 30 st. C i prądzie rozładowania w cyklu 5 godzinnym. Praca w tzw. półcyklach na pewno spowoduje szybszy spadek sprawności, dając więcej okazji do zasiarczenia akumulatora. Aby w pełni zrozumieć ten fakt proszę przypomnieć sobie jak długo pracuje bateria w twojej komórce, jeśli od początku użytkowania doładowujesz zbyt często.
Własne modyfikacje...
Praktyka serwisanta pokazuje, że klienci, aby uzyskać możliwie najmniejsze koszty chwilowe są zdolni zrobić wszystko. Oczywiście w przypadku nowej baterii w ramach gwarancji raczej unikają wszelkich przeróbek, ale po tym okresie.... wolność, swoboda i ogromna kreatywność...
Dlaczego modyfikacje są szkodliwe i nawet niebezpieczne? Odpowiedź jest prosta – duże prądy i napięcia. Najczęstszą modyfikacją („ulepszeniem”) dokonywanym przez klientów jest omijanie cel. Dokonują tego fachowcy elektrycy, którzy widzą, że jedna z cel ma zwarcie elektryczne powodując zbyt szybkie rozładowanie akumulatora. W ten sposób pozbywają się zwarcia, narażając akumulator na przeładowanie...
Podsumowanie
Nie będę w tym miejscu rozpisywał się dokładnie o pomysłach klientów. Innym razem omówię dokładnie efekty tych modyfikacji. Zamieszczone zdjęcia wraz z krótkimi opisami niech posłużą jako instruktarz „jak nie robić!”
---Jarosław Stefaniak
http://jja-akumulatory.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz